Detail

« terug naar overzicht

Blijft alert op effect van tegelijk gebruik medicijnen en voedingssupplementen

dinsdag, 13 augustus 2019

Gebruikers van medicijnen moeten alert zijn op mogelijke vitamine- en mineralentekorten die kunnen ontstaan door langdurig medicijngebruik. Magnesium-, vitamine B12-, kalium-, calcium- en foliumzuurtekorten komen voor. Omgekeerd kan de werking van een medicijn door een (kruiden)supplement veranderen. Hiervoor vraagt de NPN nadrukkelijk aandacht. KBO-PCOB is blij met de aandacht en focus op meer bewustwording rond het tegelijk gebruik van medicijnen en voedingssupplementen.

Bewustwording

Het gebruik van voedingssupplementen bij bepaalde medicijnen verdient meer aandacht. NPN (de branchevereniging voor producenten, grondstofleveranciers, groothandelaren, importeurs en distributeurs van voedingssupplementen) heeft in samenwerking met het Instituut Verantwoord Medicijngebruik (IVM) informatie opgesteld en start deze zomer met het attenderen van medicijngebruikers op bepaalde (wissel)werkingen.

In de folder ‘Medicijnen en voedingssupplementen. Tegelijk gebruiken?’ zien medicijngebruikers bij welke veelgebruikte medicijnen ze alert moeten zijn op een tekort aan vitaminen of mineralen. En ze lezen wanneer het combineren met supplementen beter kan worden vermeden.
Vijf medicijnen die langere tijd worden genomen – tegen maagzuur, metformine, plastablet hydrochloorthiazide, prednison of prednisolon en de anticonceptiepil – kunnen vitamine- en/of mineralentekorten veroorzaken. In de folder staat welke tekorten kunnen optreden, hoe ze kunnen worden herkend en wat met klachten kan worden gedaan. Antistollingsmiddelen, immunosuppressiva, slaapmiddelen of antidepressiva gaan niet goed samen met bepaalde (kruiden)supplementen. Per medicijn is vermeld waar het precies om gaat, waarom dat zo is en wat kan worden gedaan. Zo heeft Sint-janskruid een interactie met veel medicijnen.

Maagzuurremmers 

De kennis over het tegelijk gebruiken van medicijnen en supplementen laat vaak te wensen over. Een maagzuurremmer is bijvoorbeeld een medicijn dat door huisartsen veel wordt voorgeschreven. Wat niet iedereen weet is dat als protonpompremmers, zoals omeprazol of pantoprazol, maanden of jaren worden gebruikt, er een vitamine B12 en/of magnesiumtekort kan ontstaan. Dit komt doordat het lichaam deze voedingsstoffen dan minder goed kan opnemen door het medicijn tegen maagzuur.

Tal van neveneffecten  

Saskia Geurts, directeur van NPN pleit voor meer bewustwording: “Het gaat niet alleen om maagzuurremmers, maar om een groot aantal bijwerkingen bij tal van medicijnen. Gebruikers van de pil, plaspillen, diabetesmedicijnen, maagzuur- en ontstekingsremmers moeten bewust worden dat vitamine- en mineralentekorten kunnen ontstaan. Deze tekorten treden vaak sluipend op en zijn soms lastig te herkennen. Daarnaast willen we medicijngebruikers alert maken op de soms ongewenste effecten van voedingssupplementen, bij gelijktijdig gebruik van medicijnen. Tryptofaan gaat bijvoorbeeld niet goed samen met slaapmiddelen of antidepressiva. Gebruikers van medicijnen moeten weten dat bijwerkingen kunnen optreden of dat zelfs de werking van een medicijn, zoals de anticonceptiepil, kan verminderen door gebruik van Sint-Janskruid.”

 Contact opnemen met huisarts of apotheker

Vorig jaar zijn huisartsen, apothekers en zorgprofessionals met factsheets al op de hoogte gesteld: “We hopen dat medicijngebruikers de informatie ter harte nemen en bijwerkingen gaan signaleren en oplossen met hulp van arts of apotheker. Gelukkig is er steeds meer aandacht voor onze gezondheid. Op deze manier willen we zoveel mogelijk mensen bewust maken, zodat ze de voedingssupplementen en medicijnen op de juiste manier kunnen blijven gebruiken”, besluit Geurts.

> Download de brochure

> Lees meer informatie: www.supplementinfo.nl

> Lees al ons nieuws over medicijnen

 

The post Blijft alert op effect van tegelijk gebruik medicijnen en voedingssupplementen appeared first on KBO-PCOB.

Nieuws