Detail

« terug naar overzicht

NS-keuzedagen géén keuze voor de reiziger

maandag, 26 mei 2014

NS-keuzedagen géén keuze voor de reiziger Het regent klachten bij ouderenorganisatie Unie KBO en reizigersvereniging Rover over de Keuzedagen voor 60-plussers. Sinds NS deze kaartsoort alleen nog aanbiedt als product voor de OV-chipkaart lopen gebruikers regelmatig tegen problemen op. Beide organisaties willen snel een oplossing voor deze problemen.

De voordelige Keuzedagen die 60-plussers bij hun NS-abonnement kunnen aanschaffen, worden sinds augustus 2013 niet meer op papier aangeboden. Als product voor de OV-chipkaart wordt de Keuzedag opeens flink ingewikkeld in gebruik. Zo is deze digitale Keuzedag nog niet op ieder station beschikbaar. De diverse oplaadautomaten die er wel zijn, verschillen in gebruik. Informatie hierover wordt onvoldoende gegeven en ook stationspersoneel is vaak niet op de hoogte.

Kruidvatkaartje
De Unie KBO en Rover willen dat NS de keuzedagen ook gewoon op papier (al dan niet met chipje) aanbiedt en dat de reiziger zelf kan kiezen welk vervoersbewijs het beste past. Bijvoorbeeld door de Keuzedagen, net als het Kruidvatkaartje, aan te bieden als papieren kaartje met wegwerpchip.
Een aanzienlijk deel van de 60-plussers voelt zich nog een vreemde in de digitale wereld van de OV-chipkaart, veel van deze reizigers reizen juist daarom met papieren kaartjes. Sommigen haken af nu hun die mogelijkheid wordt ontnomen.

Problemen
Het meest voorkomende probleem is dat de Keuzedag op een ongewenst tijdstip geactiveerd wordt door de chipkaartapparatuur. Wanneer de reiziger probeert een andere bestelling op te laden, blijkt dan plots zijn Keuzedag “aangebroken”. Voor ouderen die slechtziend geworden zijn levert het bedienen van de kaartautomaat bovendien veel problemen op. Tot slot is de prijsverhoging van keuzedagen, maar liefst 75% sinds 1 april 2014, tegen het zere been van de reiziger.

De Unie KBO en Rover hebben de klachten gebundeld en met een analyse van de problemen aangeboden aan NS. Beide organisaties gaan komende tijd met NS in gesprek om tot een klantvriendelijkere oplossing voor de Keuzedagen te komen.



De organisaties hebben een aantal tips voor reizigers met keuzedagen op een rij gezet. De tips zijn ook telefonisch op te vragen bij de Unie KBO via telefoonnummer 073-6123475.

Nieuws